tiistai 2. tammikuuta 2018

Lohjan matkailu nousuun?

Vaihteeksi ajattelin kirjoittaa blogissani matkailusta. Alunperin se oli syy kirjoittaa. Tavoitteeni oli olla nimenomaan matkabloggari, mutta aihepiiri on sittemmin laajentunut. Nyt siis kirjoitan rakkaan synnyinkaupunkini matkailun piristämisestä.

Niin kauan kuin muistan Lohjan mahdollisuuksia matkailulle on pohdittu, mutta uskon ideani olevan uusi ja ennen esittämätön. Heti kärkeen on todettava, että Lohjasta ei saa mitenkään matkailun suurkaupunkia. Emme voi kilpailla Budapestin, Barcelonan, Rooman, Pariisin tai edes Helsingin kanssa. Tarve ei ole silti laittaa päätä pensaaseen tai masentua. Emme tarvitse Lohjalle miljoonia matkaajia vaan pienen siivun Suomeen tulevasta matkailijavirrasta.

 Ryhdyin pohtimaan miten se onnistuisi tavattuani kaksi turistia Yhdysvalloista. Tapasin heidät Helsingissä ja uskon heidän edustavan melko tyypillisiä Suomeen tulevia turisteja. He olivat olleet kaksi yötä Lapissa ja neljä Helsingissä. Vaikutti, että sateinen Helsinki ei ollut heille mieleen.
Minusta näissä matkaajissa on se mahdollisuus mikä Lohjan pitäisi hyödyntää. Heitä ei ole aivan vähän. Heinäkuussa Helsingissä yöpyi noin 260 000 ulkomaalaista joista suurin kasvu on Yhdysvalloista tulevissa matkailijoissa. Heitä yöpyi silloin Helsingissä noin 23 000.

Miten tästä massasta voisi Lohja hyötyä? Itse matkustan paljon, reilun kymmenen kertaa vuodessa lentäen jonnekin. Olen oppinut sen, että matkailijat eivät ole mitään kasvotonta massaa vaan iso joukku koostuu yksilöistä jotka haluavat tehdä matkastaan elämyksen itselleen. Lohja voisi olla yksi kohde mikä tarjoaa niitä. Turisteilla on usein halu kokea jotain uutta. Monelle riittää se mitä löytävät Helsingistä, mutta Lohjan tulisi räätälöidä erityistarpeisiin elämyksiä. Niistä ollaan valmiita maksamaan ja onnistuneet kokemukset satavat kehuina ja kommenteina somessa. Eli ilmiö ruokkii itseään. Alku saattaa olls ja on haastava.

Mitä Lohja voisi tarjota?

Turistilla pitää olla asioiden helppoa. Lohja voisi tarjota teemapäiviä valikoidulle joukolle kerrallaan. Osallisujat haettaisiin Helsingistä bussilla suoraan hotelleista. Tässä muutama esimerkki:

1. Tytyrin elämyskaivos ja "tyypillinen lohjalainen lounas" (ei kukaan tiedä mitä se on, mutta tärkeintä on hyvä tarina)

2. Karkalin luonnonpuisto vaellus (Kierros siellä ja lounas laavulla)

3. Kirkko/museo retki, jossa tutustutaan Lohjan historiaan ja tarinoihin jättiläisistä jotka heittelivät kiviä pitkin Lohjaa. (Niin meille koulussa kerrottiin)

4. Urheilullisille (kaikki eivät halua laiskotella lomalla) voisi suunnitella aktiteetteja. Esimerkiksi Kisakallioon tai Harjulle vaikka juoksija Noora Honkalan vetämä juoksulenkki. Sen jälkeen Neidonkeitaaseen saunaan ja uimaan.

5. Lohjalla on merkittävä historia ja nykyisyys teollisuuden alalla. Joitain turisteja saattaisi kiinnostaa tutustua siihen ohjatun retken muodossa ja jos saisi vaikka Sappin Kirkniemen tehtaan innostumaan niin voisi kierrättää väkeä tutustumassa teollisuuteen tämän päivän Lohjalla.

Nämä ovat siis ideoita joita voi ja pitää kehittää, mutta jollain edellämainitulla keinolla Lohjalle saataisiin väkeä tulemaan. Sijaintinsa ansiosta Lohja on parhaimmillaan päiväretken kohde. Ideani hyvä puoli on myös se ettei se vaadi valtavia investointeja. Tärkeintä on näkyvyys. Google markkinointi on nykyajan keino saada tietoa eteenpäin ja palveluja voi räätälöidä sen mukaan miten idea kantaa. Nykyajan turisti haluaa räätälöidä kokemuksensa ja hän tekee sen älypuhelintaan selaamalla. Jos hän näkee illalla hotellillaan Helsingissä, että huomenna voisi lähteä päiväksi jonnekin Lohjalle niin hän saattaa innostua siitä.

Tämmöistä tällä kertaa...Lohjan matkailu siis nousuun!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti